سروش     RSS     Admin
دفتر برنامه ریزی و توسعه روستایی
۱۳۹۸/۰۵/۲۳

شرح وظایف دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه روستایی

1-  بررسی و پیشنهاد شاخص‌های اقتصادی، ‌اجتماعی و عمرانی جهت توزیع عواید متمرکز دهیاری‌ها و اعتبارات دولتی با همکاری دفتر ذیربط

2- مشارکت در تهیه و تدوین و بازنگری دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مربوط به نحوه وضع و وصل عوارض توسط دهیاری‌ها با همکاری دفتر ذیربط

3- مشارکت در تنظیم برنامه‌ها و اسناد توسعه کوتاه‌مدت و بلند مدت بخش عمران و توسعه روستایی

4- کمک به استقرار نظام ارزیابی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستاها و ارایه شاخص‌های موثر در برنامه‌ریزی و مدیریت روستایی در سطح محلی، ‌استانی و شهرستانی به منظور درجه‌بندی و کنترل مستمر درجه‌بندی و کنترل مستمر روستاها‌ از نظر سطح توسعه‌یافتگی

5- بررسی و پیشنهاد راهکارهای کاهش وابستگی به منابع مالی دولتی و نیل به خودکفایی و تقویت بنیه اقتصادی دهیاری‌ها

6- فراهم سازی زمینه‌های عرضه محصولات کشاورزی به بازار از طریق هماهنگی و همکاری با دستگاه های ذی‌ربط

7- ایجاد تمهیدات لازم برای بهبود وضعیت فعالیت‌های ورزشی روستایی با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در روستاها

8- فراهم سازی زمینه‌های ایجاد اشتغال در مناطق روستایی با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و بخش خصوصی و تعاونی

9- بررسی درخواستهای ارتقاء درجه دهیاری‌ها و تهیه گزارش کارشناسی برای مقام عالی وزارت

10- همکاری و هماهنگی لازم برای شکل گیری بازارچه‌های محلی و تولیدی در روستاها از طریق دهیاری‌ها

11- فراهم نمودن زمینه‌های لازم برای تقویت جایگاه نهاد دهیاری در بین نهادها و دستگاه‌های اجرایی

12- فراهم نمودن زمینه‌های لازم برای آموزش دهیاران در بدو و ضمن خدمت با همکاری دفتر ذی‌ربط

13- هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم برای ایجاد مدیریت واحد روستایی و واگذاری وظایف دستگاه‌های اجرایی به دهیاری‌ها

14- شناسایی مشکلات، تنگناها و تعارضات قانونی و حقوقی در زمینه برنامه‌ریزی و مدیریت روستایی و پیشنهاد اقدام جهت رفع آنها به دفتر ذی‌ربط

15- تهیه و تدوین و بازنگری دستورالعمل درجه‌بندی دهیاری‌ها وفق شاخص‌های مندرج در قانون

16- صدور مجوز تاسیس دهیاری در چارچوب قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا و ضوابط و معیارهای مربوطه

17- بررسی و ارائه پیشنهادها و راهکارهای لازم برای مدیریت و بهره‌وری موثر و پایدار از منابع پایدار تولید در روستاها

18- پی‌ریزی مدل یکپارچه مدیریت روستایی در روستاهای کوچک و پراکنده

19- ارزیابی سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات اقتصادی انجام شده در زمینه مدیریت و برنامه‌ریزی روستایی

20- ارائه خطوط راهبردی در تدوین سیاست‌های اجرایی، سازمان‌های ملی و بین‌المللی در زمینه‌های برنامه‌ریزی و مدیریت روستایی و جلب حمایت های مالی و فنی آنها

21- فراهم سازی شرایط لازم برای تعامل دهیاری‌ها با شوراهای اسلامی روستا

22- بررسی و ارائه پیشنهادهای لازم برای تقویت تشکل های نهادهای غیر دولتی برای فعالیت در حوزه دهیاری‌ها

23- ایجاد ساز و کار و فراهم نمودن بستر مناسب برای هماهنگی و بهره‌گیری از پتانسیل‌های سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی، مشارکت مردم و تعاونی‌ها در تحقق وظایف دهیاری‌ها

24- تشکیل کمیسیون‌های تخصصی- مشورتی برای ارائه راهکارهای مناسب در زمینه‌های مرتبط با مدیریت روستایی

25- تعریف و مساله یابی پروژه‌های مطالعاتی در زمینه‌های مرتبط

26- تدوین و تنظیم چارچوب‌های مورد نیاز دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستا برای شناخت کمبودها و نارسایی‌های مختلف روستا

27- اتخاذ تدابیر و راهکارهای لازم برای شناساندن سیاست‌های دولت در امر مدیریت و برنامه‌ریزی روستایی به دهیاری‌ها

28- ایجاد بسترهای لازم برای توسعه موسسات و نهادهای اجتماعی- فرهنگی در روستاها با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط


تعداد بازدیدها : ۵۲۲
پرینت خبر :

لینک خبر : http://imo.org.ir/RContent/1TIPF6-.aspx
مطالب مرتبط با این موضوع :

ساختمان مرکزی :
 
نشانی: تهران - خیابان کارگر شمالی - بالاتر از بلوار کشاورز - پلاک 1184
 
ساختمان مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی :
نشانی: تهران - میدان ولیعصر(عج) - بلوار کشاورز - ابتدای خیابان نادری - پلاک 17
اوقات شرعی تهران

نظر سنجی
نظر شما درباره پورتال جدید سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور چیست؟